Pada amnya, kepemimpinan adalah satu
proses yang melibatkan keupayaan dan kekuatan menyakinkan orang lain.
Kepemimpinan adalah satu proses mempengaruhi tingkah laku orang lain untuk
menggalakkan mereka bekerja ke arah pencapaian sesuatu matlamat yang
ditetapkan. Kepemimpinan akan saling berkaitan dengan pemimpin. Bagi mengekalkan kepemimpinan orang lain
terhadap guru, seseorang guru perlulah sentiasa meningkatkan kebolehannya dalam
bidang yang dipertanggungjawabkan. Dengan itu, perlaksanaan tugasan melalui
kepemimpinan guru memerlukan kriteria-kriteria seperti keperibadian yang perlu
disemai dan dapat melahirkan rasa hormat, personaliti yang perlu
diperkembangkan, kedudukan yang perlu dihormati dan kebolehan yang mewujudkan
kepercayaan dan amanah.
Justeru itu, banyak yang perlu
dihuraikan dan difahami daripada konsep kepemimpinan ini kerana konsep
kepemimpinan guru itu sendiri adalah amat rumit.
Jika dilihat dalam konteks guru di
sekolah dan peranan hakiki seorang guru untuk menyampaikan ilmu dan pengetahuan,
seorang guru itu haruslah mempunyai kepimpinan dalam bilik darjah. Kepimpinan
dalam bilik darjah merupakan satu set kemahiran di mana guru menggunakan
kepimpinannya untuk mengurus dirinya sendiri dan berkomunikasi dengan yang
lain. Kepimpinan guru dalam bilik darjah memerlukan tanggungjawab guru untuk
mewujudkan suasana iklim bilik darjah yang kondusif untuk menyampaikan proses
pengajaran dan pembelajaran secara berkesan kepada murid. Bagi mewujudkan budaya bilik darjah yang
efektif, guru-guru perlu mampu membangkitkan minat murid untuk sentiasa seronok,
ceria dan tidak mempunyai tekanan dalam menuntut ilmu. Corak dan suasana
interaksi ini lazimnya boleh dicapai dengan mengambilkira tiga faktor yang
mempengaruhi bilik darjah iaitu faktor fizikal, faktor sosial dan faktor emosi.
Selain itu, cara penyampaian dan stail kepimpinan guru dalam bilik darjah
merupakan aspek utama bagi menghasilkan iklim pembelajaran yang berkesan.
Perkara ini termasuklah suara guru yang sesuai, lantang dan jelas menyampaikan
pengajaran. Di samping itu, sikap positif dan berekspektasi tinggi yang
dipaparkan oleh seorang guru akan membawa kepada kecemerlangan murid. Cara
kepimpinan guru yang demokratik yang menekankan kerjasama, berinisiatif dan
penggunaan pujian juga mampu membimbing murid ke arah nilai positf. Contoh
Kepemimpinan guru dapat dilihat melalui keadaan seperti ketika suasana kelas
sedang bising, dan apabila guru mengangkat tangan semua murid yang bising dalam
kelas menjadi senyap dan kembali fokus kepada pengajaran guru.
Kepemimpinan seorang guru turut
dipandang dalam sudut pandangan islam. Menurut perspektif islam, kepimpinan
adalah amanah yang wajib ditunaikan. Pemimpin pula ialah orang memandu dan
mengajak orang lain ke arah kebahagiaan, mendapat kredhaan Allah, membuat
segala suruhanNYa dan meninggalkan segala laranganNya. Seorang pemimpin
seharusnya beriman kepada Tuhan dan mempunyai kepercayaan dan kepatuhan kepada
agama. Tidak kiralah sama ada guru tersebut beragama Islam, Kristian, Hindu
ataupun Buddha, kepercayaan ini penting bagi memastikan mereka mempunyai
pegangan dan dasar kepercayaan yang utuh. Bertitik tolak kepada kepercayaan
kepada agama ini lah akan mencernakan peribadi terpuji selaras dengan tuntutan
agama. Manakala konsep etika dan amalan
keagamaan seharusnya member kekuatan jatidiri kepada para guru yakni pemimpin
di dalam memimpin sesebuah organisasi terutamanya memacu kecemerlangan pendidikan
di sekolah. Dalam merealisasikan dan melahirkan guru yang mempunyai kepimpinan
berwibawa seperti yang dianjurkan, beberapa peranan penting harus lah dimainkan
oleh seseorang pendidik.peranan paling utama yang perlu ditonjolkan adalah
menjadi role model kepada setiap murid di sekolah. Guru haruslah berupaya dan
berkemampuan untuk memberikan contoh tauladan terbaik, contoh apabila
berhadapan dengan seorang murid yang bermasalah disiplin, nasihat dan langkah
penyelesaian yang diberikan mestilah sesuai dan bertetapan dengan ciri sikap
dan perilaku serta akhlak guru itu sendiri. Seorang guru yang baik mesti mampu
untuk merubah murid menjadi baik dan begitulah sebalikya.
Kepemimpinan juga adalah satu proses
mempengaruhi tingkah laku orang lain untuk menggalakkan mereka bekerja ke arah
pencapaian sesuatu matlamat yang ditetapkan. Ini bermaksud, kepemimpinan juga
merupakan keupayaan untuk mempengaruhi ahl-ahli kumpulan untuk mencapai sesuatu
matlamat dan untuk mempengaruhi sistem kepercayaan, tindakan dan nilai
ahli-ahli dalam kumpuannya.konsep asas kepemimpinan yang seterusnya adalah
merujuk kepada kepimpinan diantara pemimpin dengan pengikut. Walaupun pemimpin
mempunyai kuasa tetapi kekuatan pengaruh lebih bergantung kepada pujukan
daripada paksaan. Proses ini selalunya melibatkan pertalian pengaruh yang
bersifat dua arah dan tujuan utama ialah untuk mencapai matlamat bersama. Jadi
kepimpinan bukan hanya tanggungjawab pemimpin, tetapi memerlukan usaha daripada
pengikut-pengikutnya.
Dalam konsep kepimpinan guru dan
budaya sekolah, guru merupakan pemimpin yang berperanan sebagai agen perubahan.
Perubahan yang dimaksudkan adalah melibatkan perubahan ke atas sekolah dan
pengajaran dalam bilik darjah. Guru juga adalah individu yang menggariskan hala
tuju dan membentuk murid ke arah merealisasikannya dengan nilai-nilai
kepimpinan yang positif. Guru sebagai pengajar perlu berusaha untuk memahamkan
murid berkaitan konsep dengan mudah, sistematik, seronok dan bermakna. Di
samping itu, guru turut sama berperanan sebagai individu yang menjadi jambatan
rujukan pengetahuan dan maklumat para murid. Justeru, guru perlulah menunjakkan
kepimpinannya dengan sentiasa bersedia dan boleh menyesuaikan diri dengan
keadaan iaitu mempamerkan corak atau gelagat kepimpinan yang sesuai. Contohnya,
dalam zaman globalisasi pendidikan yang mencabar ini, rata-rata murid terlebih
dahulu terdedah dan mahir dalam penggunaan TMK. Maka, sebagai guru, kita perlu
lah mengambil langkah yang lebih besar untuk mempelajari kemahiran TMK dan
berada seiring dengan perkembangan budaya dan persekitaran murid.
Kecemerlangan sesebuah sekolah
bergantung kepada pendekatan dan kesungguhan guru-guru di sekolah bekerjasama
dalam mendukung hasrat misi dan visi sekolah. Kerjasama dalam kalangan guru
bukan sahaja menyerlahkan profesionalisme keguruan malah turut menjulang
kepimpinan guru. Seorang guru yang berkarisma dalam memimpin sesuatu organisasi
juga berupaya untuk memupuk nilai kepimpinan dalam diri rakan sejawatanya dan
seterusnya mewujudkan suasana yang fleksibel untuk sebarang bentuk
kerjasamaantara mereka. Sekolah yang berjaya dan berkesanbiasanya dibantu oleh
penglibatan aktif guru-guru dalam tugas berkumpulan dan lazimnya wujud
kerjasama harmoni dalam kalangan komuniti tersebut. Contoh yang boleh dikaitkan
dengan daya kepimpinan sesame guru ini adalah seperti keupayaan seseorang guru
untuk bekerjasama, berinteraksi serta mendorong rakan sejawatanya dengan
menggunakan kuasa pujukan daripada paksaan untuk mencapai matlamat sesebuah
aktiviti yang telah dirancangkan.
Konsep kepemimpinan guru ini juga
turut meliputi ruang lingkup yang lebih luas dengan melibatkan masyarakat umum.
Guru yang mengamalkan kepimpinan
yang berkesan dapat menarik kepercayaan masyarakat untuk bekerjasama dengan
pihak sekolah. Ahli masyarakat yang dimaksudkan di sini adalah golongan ibu
bapa yang menjadi tulang belakang kepada kehidupan sosial murid. Guru yang
berwibawa memiliki keupayaan untuk melibatkan ibu bapa dalam proses memberikan
pendidikan formal kepada anak-anak mereka. Hubungan ibu bapa dan guru yang
tidak hanya terbatas di atas meja mesyuarat PIBG akan membuka ruang kolaborasi
yang lebih dinamik serta mengikis kebimbangan ibu bapa terhadap kreadibiliti
guru dalam aspek pembentukan disiplin dan jati diri anak mereka. Kepemimpinan
guru yang berkesan juga mengurangkan beban individu kerana kerjasama kumpulan
lebih dititikberatkan. Sebagai contoh, pengagihan tugas dalam mesyuarat agung PIBG antara pihak guru dan
pihak ibu bapa akan mengurangkan beban tugas sesama ahli dan pada masa yang
sama memupuk kerjasama dua hala melalui kepimpinan guru.
Secara
ringkasnya, guru boleh dianologikan sebagai kapten kapal yang sedang mengemudi
sebuah kapal yang tidak ada penghujung pelayarannya tetapi yang ada Cuma
persingahan untuk menurunkan penumpang. Jika baik pengemudiaanya maka penumpang
akan berlabuh dengan selamat. Murid dianalogikan sebagai penumpang kapal yang
belayar tersebut. Ibu bapa pula adalah bebaling yang menyokong dan memastikan
kapal sampai ke destinasi yang hendak dituju sepertimana diharapkan. Analogi
ini memberikan gambaran akan betapa pentingnya nilai kepimpinan seseorang guru
yang juga digelar arkitek pembinaan insan salam melaksanakan tugas yang tiada
penghujungnya. ,
kepimpinan pendidikan di peringkat sekolah melibatkan satu set proses pengaruh
yang kompleks dan aktiviti-aktiviti yang dilakukan bagi memperbaiki kesannya
kepada sekolah adalah melalui perubahan secara sukarela. Oleh itu, proses
kepimpinan peringkat sekolah berlaku bermula daripada guru kepada pentadbir,
pentadbir kepada guru-guru dan guru-guru dengan ibubapa, masyarakat, dan
lain-lain agen yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan
sekolah.
Artikel yang baik. Mohon share.TQ
ReplyDeleteinfo menarik...mohon share jugak...terima kasih
ReplyDeleteMohon share..tq
ReplyDeletemoh0 share ya..
ReplyDeleteterbaik. mohon share
ReplyDelete