Konsep
Pentaksiran, Pengujian dan Penilaian
Secara menyeluruh, penilaian pendidikan mencakupi
aspek-aspek hasil pengajaran dan pembelajaran dan juga hasil program pengajian
berbanding matlamatnya. Dalam dunia
pendidikan, penilaian yang sistematik, dengan mengambil kira semua faktor yang
boleh mempengaruhi guru dalam membuat sesuatu keputusan dengan tepat.
Pengujian, pengukuran dan penilaian adalah beberapa konsep penting dalam dunia pendidikan. Sering kali istilah ini digunakan secara
bertukar ganti. Secara khususnya, ketiga-tiga istilah berkenaan mempunyai makna
yang spesifik dan ketiga-tiganya mempunyai perbezaan.
Pentaksiran
Pentaksiran adalah suatu proses yang
meliputi pelbagai kaedah untuk menentukan tahap sesuatu ciri atau atribut yang
diperolehi seseorang individu. Pengukuran merupakan suatu proses kuantifikasi
dengan memberi nilai angka kepada kewujudan sesuatu ciri dan atribut. Dalam
pengajaran dan pembelajaran di universiti, kewujudan ciri “penguasaan” sesuatu
isi kursus yang diajar oleh pensyarah pada pelajar dikuantifikasikan dengan
memberi skor ujian. Pentaksiran adalah bertujuan sebagai salah satu proses
mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran. Pentaksiran
juga dapat digunakan untuk menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran
dan pembelajaran. Seterusnya, mendapatkan maklumat secara berterusan tentang
pengajaran dan pembelajaran serta membantu guru untuk membaiki pengajaran dan
pembelajaran. Melalui pentaksiran yang dijalankan, guru dapat merancang
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian
dengan tahap keupayaan murid. Guru dapat melibatkan semua atau sebahagian besar
murid dalam kelas secara efektif dan dapat merancang serta melaksanakan
aktiviti tindakan susulan yang berkesan.pentaksiran merangkumi aktiviti
menghurai, merekod, memberi skor dan mengintepretasi pembelajaran seseorang
murid. Pentaksiran yang baik dapat dinilai melalui beberapa ciri seperti ;
- i. Keobjektifan iaitu berdasarkan ketepatan seseorang pemeriksa memeriksa skrip jawapan.
- Kebolehtadbiran susulan iaitu berdasarkan kelicinan dan kerja-kerja yang dilaksanakan secara berpusat atau berasaskan sekolah.
- Kemudahtafsiran berdasarkan calon iaitu bergantung tentang maklumat tentang calon skor, mendiskriminasikan, dan menepati tujuan mengadakan sesuatu ujian.
iv.
Menyeluruh
iaitu mengandungi soalan-soalan yang mewakili semua objektif yang penting.
Terdapat beberapa kaedah yang biasa digunakan dalam
menjalankan pentaksiran iaitu seperti pemerhatian, lisan dan penulisan.
Petaksiran boleh juga dibuat tanpa menggunakan
pengujian. Sebagai contoh, kemahiran melukis seseorang murid boleh diukur
melalui pemerhatian atau pencerapan, sementara pengetahuan dan sikapnya boleh
diukur melalui temubual. Justeru, kita boleh menganggapkan pentaksiran sebagai
proses untuk mendapatkan sesuatu ukuran dengan menggunakan kaedah tertentu,
manakala pengujian pula merupakan salah satu daripada kaedah tersebut. Pentaksiran tidak bersifat mutlak, misalnya, pengukuran
keupayaan mental seseorang sudah tentu lebih sukar diukur secara tepat
berbanding ketinggian fizikalnya. Ketinggian fizikal seseorang boleh diukur
secara tepat dengan menggunakan alat ukur yang tepat seperti penggunaan
pembaris. Seterusnya, seseorang pelajar yang mendapat skor 90 tidak boleh dianggap
mengetahui dua kali ganda daripada pelajar yang mendapat skor 45, walaupun skor
90 itu dua kali ganda 45. Seseorang pelajar yang mendapat skor sifar pula tidak
juga
boleh dianggap sebagai tidak mempelajari/ mengetahui
tentang sesuatu pelajaran yang diajar guru. Ini jelas menunjukkan ukuran
aspek-aspek berkenaan bukanlah petunjuk yang tepat sebagaimana ukuran
ketinggian fizikal pelajar menggunakan pembaris.
Justeru, seseorang guru perlu menggunakan alat yang
tepat bagi menjalankan pentaksiran yang tepat. Jika alat yang digunakan
mempunyai kecacatan, maka sudah pastilah ukuran yang diperoleh juga tidak
tepat.
Pengujian
Pengujian merupakan proses mengaturkan satu siri tugasan untuk diselesaikan supaya pemerhatian tepat dibuat tentang penguasaan pelajar dalam sesuatu kursus di universiti. Ujian adalah alat ukur. Ujian digunakan bagi mengukur ‘penguasaan’ pelajar dalam sesuatu kursus. Ujian mengandungi satu set tugasan (dalam bentuk tugasan) yang berdasarkan sesuatu kursus bagi merangsang pelajar untuk ‘menunjukkan’ tahap penguasaan mereka dalam kursus berkenaan. Tahap penguasaan pelajar biasanya dikuantifikasikan dengan memberi skor kepada jawapan yang diberi.
Memandangkan ujian merupakan alat ukur yang sering digunakan untuk mendapatkan bukti empirik bagi tujuan penilaian pengajaran dan pembelajaran di universiti, tumpuan perlu diberi bagi membina ujian yang bermutu, mentadbir ujian berkenaan dengan betul dan mentafsir dapatannya dengan tepat. Kita perlu memastikan penilaian terhadap keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dapat dilakukan dengan sempurna dan boleh dipertahankan. Satu daripada cara-cara memastikan ini berlaku ialah dengan menjalankan pengujian yang berkualiti.
Hasil daripada pemarkahan jawapan pelajar, satu ukuran yang disebut sebagai “markah” akan diberikan kepada pelajar tersebut. Pengujian menjelaskan tahap berapa baiknya prestasi pelajar yang diuji.
Proses pengujian lazimnya bermula dengan peringkat
persediaan, diikuti pelaksanaan/
pentadbiran ujian dan berakhir dengan pemeriksaan
skrip jawapan. Melalui pengujian inilah seseorang guru mengetahui sama ada
pelajar-pelajarnya telah menguasai pengetahuan, kemahiran atau sikap yang ingin
disampaikan guru.
Kesimpulannya, pengesanan hasil pengajaran dan
pembelajaran boleh dibuat melalui
pengujian, pengukuran dan penilaian yang tepat, yang
dilaksanakan guru dalam bilik darjah. Justeru, kecekapan guru membangunkan alat
pengujian amat penting, malah sama pentingnya dengan penguasaan guru terhadap
kurikulum yang diajar bagi menjamin keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Penilaian
Penilaian adalah konsep yang telah digunakan dalam pelbagai
bidang. Penilaian dilakukan kerana mempunyai matlamat tersendiri. Dengan
mengadakan penilaian, ia akan membolehkan kita membuat anggaran, sama ada
matlamat yang telah ditetapkan itu tercapai atau sebaliknya. Penilaian juga
dapat dianggap sebagai satu cara untuk mendapatkan bukti yang tepat tentang
sesuatu perkara. Maklumat dan bukti ini amat penting dalam menyelesaikan
sesuatu masalah. Misalnya, dalam pendidikan, penilaian dapat menyelesaikan
masalah tentang pencapaian matlamat yang ditetapkan, seperti menguasai
kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M) di kalangan murid sekolah rendah. Dalam
membuat penilaian, anda mungkin sering kali berhadapan dengan pelbagai masalah.
Misalnya, tentang persoalan yang ingin diselesaikan, apakah bukti yang
dianggapkan mencukupi atau bagaimana cara mendapatkan maklumat, siapa yang
perlu mendapatkan maklumat dan sebagainya. Dengan memahami konsep pengujian,
pengukuran dan penilaian, kita akan dapat merancang langkah-langkah dengan
lebih teratur dan sistematik bagi mendapatkan maklumat yang tepat. Banyak
definisi telah diberikan kepada istilah “penilaian”.
Penilaian boleh dianggap sebagai proses membuat
pertimbangan atau keputusan
dalam
memberikan nilai, mutu, kualiti atau harga bagi sesuatu benda atau perkara.
Secara menyeluruh, penilaian pendidikan mencakupi
aspek-aspek hasil pengajaran dan
pembelajaran dan juga hasil program pengajian
berbanding matlamat asalnya. Dalam keadaan ini kita boleh mengatakan guru
sebenarnya mengukur pencapaian pelajar melalui ujian yang dijalankan. Tindakan
susulan guru ialah menilai ukuran pencapaian tersebut dengan menggunakan keputusan
ujian itu bersama maklumat lain yang berkaitan. Selain menggunakan data
kuantitatif, penilaian juga boleh dibuat dengan
menggunakan data berbentuk kualitatif seperti yang
diperoleh daripada pemerhatian atau temubual.
Secara umumnya pengujian,penilaian dan
pentaksiran digunakan untuk menentukan tindakan susulan yang harus dilakukan
oleh pihak tertentu untuk penambahbaikan dalam aspek kaedah, pendekatan yang
digunakan, teknik dan starategi yang akan digunakan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
Walaubagaimanapun pengukuran,pengujian,
penilaian dan pentaksiran mempunyai konsep yang berbeza dan setiap daripadanya
mempunyai hasil yang berlainan dalam membantu proses pentaksiran dijalankan
secara keseluruhannya. Oleh yang demikian perbezaan konsep pengujian, penilaian
dan pentaksiran ialah:
perbandingan
|
Pentaksiran
|
pengujian
|
penilaian
|
Definisi
|
Sebuah proses yang menentukan peringkat pencapaian
dan prestasi seseorang individu atau murid
|
Satu alat yang sistematik untuk menilai dan
mengukur perubahan dalam sesuatu aspek tingkah laku.
|
Sebuah proses menentukan perubahan tingkah laku
dan membuat pertimbangan nilai.
|
Tujuan
|
Bagi membuat pengelasan terhadap pencapaian dan
kedudukan dalam pembelajaran
|
Untuk menentukan pencapaian terhadap sesuatu
pembelajaran
|
Memberi maklumat tentang pencapaian objektif
pembelajaran. Kaedah mengajar dan kurikulum.
|
Bentuk
|
1. Set ujian bertulis dengan markah dan gred
|
1. Pemerhatian
2. Ujian lisan
3. Ujian bertulis
|
1. Jadual
2. Gred berdasarkan teknik perangkaan
|
Proses perlaksanaan
|
Menjalankan proses pengujian menggunakan set ujian
dan kemudian mencatat atau merekod markah serta memberi gred
|
Menyediakan set ujian berdasarkan cara ujian yang
ingin dijalankan.
Melakukan pentadbiran semasa menjalankan ujian dan
seterusnya menjalankan pemeriksaan
terhadap set ujian yang telah dijalankan.
|
Menentukan kaedah pengukuran yang ingin dijalankan
dan melakukan proses pengukuran dan penganalisaan semasa pengukuran
dilakukan.
Kemudian proses interpretasi dijalankan sebelim
melapor dapatan kajian dan tindakan.
|
Masa
|
Selepas sesi pembelajaran
|
Selepas sesi pembelajaran
|
Boleh dijalankan sebelum, semasa atau selepas sesi
pembelajaran
|
liputan
|
Terhad kepada sesuatu peringkat pembelajaran
|
Terhad kepada sesuatu kemahiran atau pembelajaran yang telah disampaikan
|
Menyeluruh terhadap sesuatu pembelajaran sehingga
kepada keseluruhan sesebuah kurikulum
|
keputusan
|
Menunjukkan pencapaian secara relatif
|
Menunjukkan prestasi sesuatu kemahiran atau
penguasaan pembelajaran yang spesifik
|
Menunjukkan pencapaian keseluruhan seseorang
individu namun tidak hanya menggambarkan kebaikan individu tersebut.
|
Rumusan
Kesimpulannya
pengujian, pengukuran dan penilaian yang tepat dan
berkesan yang dijalankan oleh guru di bilik darjah membantu guru dalam
mempertingkatkan pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan serta
membantu guru dalam memperkembangkan lagi teknik, kaedah dan mengesan kelemahan
pelajar.
terima kasih diatas perkongsian ilmu...
ReplyDeletemohon copy
ReplyDeleteMohon kongsi dan terima kasih untuk tugasan yg sgt mberi manfaat ini.
ReplyDelete