Membina
Item Ujian
Terdapat lima
langkah am dalam pembinaan item ujian iaitu yang pertama menyediakan JSU,
menulis item ujian, menyemak item ujian, menilai item ujian dan membuat kajian
rintis terhadap keseluruhan item.
Keseluruhan langkah am penyediaan item ujian ini
dapat disimpulkan seperti rajah berikut ;
rajah : langkah penyediaan item ujian
Langkah awal dalam pembinaan item ujian ialah
menyediakan JSU seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, iaitu mengkaji
sukatan pelajaran, menganalisis objektif pengajaran, menentukan jenis soalan
dan menentukan bilangan soalan. Tujuan utama penyediaan JSU ialah supaya
item-item ujian yang dibina itu mewakili keseluruhan kandungan pelajaran
mengikut domain dan peringkat objektif pengajaran yang ditentukan sebelum
pengajaran. Sebaik sahaja siap menyediakan JSU, kita telah bersedia untuk
membina dan menulisitem-item ujian. Selepas semua item ujian siap ditulis, kita
perlu menyemak semua item tersebut. Semakan ini perlu dibuat untuk memastikan
perkara-perkara seperti arahan menjawab yang kurang tepat, bahasa soalan yang
sukar difahami dan soalan yang tidak mengandungi klue ini tidak terjadi.
Selepas semua item ujian disemak oleh penulisnya, item-item ini perlu disemak
dan dinilai. Semakan dan penilaian ini perlu bagi memastikan perkara-perkara
seperti arahan menjawab dalam bahasa yang digunakan dalam soalan adalah mudah
difahami oleh murid, soalan dan kehendak soalan adalaj jelas dan soalan
mengandungi maklumat yang cukup untuk murid menjawab soalan. Soalan-soalan yang
dibina adalah mencakupi dan seimbang untuk mengukur kandungan dan objektif
pengajaran yang ditetapkan.
Selepas semua item ujian disemak dan dinilai oleh
pakar mata pelajaran, sebaiknya, kajian rintis dibuat terhadap keseluhan item/
kertas ujian. Kajian rintis di sini bermaksud kajian awal tentang kesesuaian
item-tem kepada murid yang setara dari segi keupayaan dengan murid sasaran.
No comments:
Post a Comment