Analisis artikel ; Mapping a Route
Toward Differentiated Instruction
by Carol Ann Tomlinson
Artikel yang dipilih
ini bertajuk ‘Mapping a Route toward Differentiated Instruction”.Artikel
ini ditulis oleh Carol Ann Tomlinson dan dihasilkan pada tahun 1999. Beliau
merupakan seorang Professor dari Universiti Virginia, Charlottsville dan beliau
juga merupakan seorang pensyarah dalam bidang pendidikan di universiti
tersebut.
Artikel
dalam kajian ini menekankan tentang kepentingan mengaplikasikan kepelbagaian kurikulum
(differentiated curriculum) dan kepelbagaian cara atau arahan (differentiated
instruction) dalam sesi pengajaran dan pengajaran supaya hasil pembelajaran
dapat diperolehi dan prestasi pembelajaran dapat dipertingkatkan.
Dalam
artikel ini, beliau mempersoalkan cara yang terbaik dalam menjalankan proses
pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang perlu diambil oleh setiap guru
supaya proses P&P mencapai objektif pembelajaran dengan memberikan tiga
situasi pembelajaran yang berlainan dengan menggunakan matapelajaran yang sama.
Beliau menerangkan satu persatu cara P&P yang diambil oleh tiga guru
tersebut dan kemudiannya, membuat perbandingan antara satu sama lain.
Daripada
artikel tersebut, dapat dilihat bahawa terdapat kepelbagaian cara pendekatan
pembelajaran yang dilakukan oleh tiga guru yang berbeza tetapi mengajar
matapelajaran yang sama. Hasilnya, kita dapat melihat dengan jelas perbezaan
cara P&P yang dilakukan oleh guru-guru tersebut dan kita dapat membuat
perbezaan dan dapat melihat cara pendekatan mana yang dapat menarik perhatian
pelajar dan seterusnya perlu ditekankan dalam supaya proses P&P mencapai
objektifnya.
Daripada
artikel tersebut, dapat dilihat bahawa guru yang pertama menjalankan proses
P&P beliau dengan mengarahkan perlajar untuk mengambil nota penting tentang
isi pelajaran dan di akhir setiap bab, pelajar akan diarahkan untuk menjawab
soalan-soalan yang disediakan. Beliau juga menekankan perkara apa yang akan
disoal semasa peperiksaan. Daripada senario pembelajaran ini, kita dapat lihat
bahawa, guru pertama ini lebih menekankan tentang keputusan peperiksaan pelajar
semata-mata. Guru tersebut langsung tidak mengaplikasikan konsep kepelbagaian
dalam teknik pengajaran beliau. Walaupun guru tersebut peka tentang kepentingan
pelajar untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan tetapi
tanpa adanya konsep kepelbagaian samada kepelbagaian cara pengajaran atau
kurikulum pembelajaran ataupun arahan, objektif pembelajaran tersebut tidak
akan tercapai.
Dalam
senario kelas kedua, iaitu dalam kelas Mrs Baker, beliau mengajak pelajar untuk
terlibat dalam perbincangan, kerja kumpulan serta memberikan kebebasan kepada
pelajar untuk mengemukakan topik kegemaran tersendiri dalam sesi P&P.
Beliau juga membawa pelajar untuk merasai sendiri bagaimana cara dan gaya hidup
orang-orang Rom terdahulu dengan membawa contoh gambar-gambar sastera, arkitek
dan bidang perundangan dalam bilik darjah untuk mendapatkan perhatian pelajar
supaya dapat menumpukan perhatian dalam sesi P&P. Di sini kita dapat lihat bahawa,
walaupun Mrs Baker menggunakan cara pendekatan pembelajaran yang agak berlainan
daripada Mr Appelton, tetapi konsep kepelbagaian pelajar masih tidak dititik
beratkan dalam bilik darjah beliau. Kemungkinan besar beliau cuba untuk
mengaplikasikan kepelbagain arahan dalam sesi pembelajaran tetapi apa yang kita
boleh lihat disini ialah, beliau lebih menekankan kepada kepelbagaian tugasan
yang diberikan kepada pelajar dan bukan kepada penekanan konsep “curriculum
differentiated” dan “differentiated instruction”. Oleh itu, guru ini juga gagal
dalam mencapai objektif pembelajaran dan gagal mengaplikasikan konsep
kepelbagaian.
Manakala,
guru yang terakhir iaitu Ms Cassel, menekankan konsep kepelbagaian pelajar
dalam sesi P&P beliau. Beliau bijak mencari dan mempelbagaikan cara
pendekatan pengajaran supaya semua pelajar yang mempunyai tahap intelek yang
berbeza dapat memahami dan seterusnya menguasai isi pelajaran yang diajar.
Beliau menggunakan pelbagai kaedah seperti perbincangan kumpulan, mengajak
pelajar untuk memberikan respon dan pendapat mereka dengan mengutarakan
soalan-soalan, daripada tahap rendah sehingga soalan yang menguji minda pelajar
supaya proses P&P lebih menarik. Beliau juga bijak untuk mengolah isi
pelajaran dengan membuat perkaitan sejarah zaman dahulu dengan kehidupan zaman
nenek moyang pelajar-pelajar tersebut termasuklah dengan kehidupan seharian
pelajar. Kepelbagian cara yang diambil oleh Ms Cassel ini menunjukkan beliau
memberikan penekanan terhadap konsep kepelbagaian pelajar dalam bilik darjah
beliau. Dengan adanya aplikasi pembelajaran seperti ini, proses P&P akan
mencapai objektif pembelajarnnya.
Menurut
penulis (Carol Ann) konsep kepelbagaian kurikulum dan kepelbagaian arahan hanya
akan tercapai sekiranya penglibatan pelajar dan tahap kefahaman pelajar
diberikan penekanan dalam proses pembelajaran. Kedua-dua elemen ini sangat
penting untuk dan saling bergantung antara satu sama lain untuk menjadikan
proses P&P berjaya. Kita perlu tahu bahawa, setiap pelajar mempunyai tahap
pemikiran dan kefahaman yang berbeza. Oleh itu kita sebagai pendidik haruslah
sedar akan hakikat tersebut dan berusaha untuk mempelbagaikan cara pengajaran
supaya semua individu mendapat manfaat daripadanya.
Kesimpulannya,
kami setuju dengan pendapat penulis bahawa konsep kepelbagaian adalah mengenai
kebijaksanaan seorang guru untuk mengetahui kelemahan pelajar dan mencari jalan
penyelesaiannya dengan menggunakan kepelbagaian cara pengajaran dan
kepelbagaian kurikulum pembelajaran. Hal ini supaya, pelajar terlibat secara
aktif dalam proses P&P dan tahap kefahaman pelajar dapat
ditingkatkan.
No comments:
Post a Comment