Kaedah
Terus - Kemahiran Mendengar
Kaedah ini telah diperkenalkan oleh
Michell West dan Harald Palmer (1920-1935). Kaedah ini mengutamakan
prinsip-prinsip mengajar berdasarkan psikologi kanak-kanak. Selain itu kaedah
terus mempunyai persamaan dengan kaedah askar dan diplomat semasa Perang Dunia
Kedua. Tujuan kaedah ini adalah
membolehkan kanak-kanak menguasai keempat-empat kemahiran bahasa secara
berkesan dan membolehkan mereka menggunakan bahasa yang dipelajari dalam
mesyurakat dan persekitarannya. Kaedah ini juga sangat sesuai digunakan dalam
pengajaran bahasa kedua dan boleh disampaikan melalui empat asas iaitu (i)
perhubungan secara langsung antara perkataan dengan benda atau ayat dengan
fikiran atau sebaliknya; (ii) pengajaran harus dikaitkan dengan
pengalaman-pengalaman yang telah sedia ada; (iii) harus timbulkan perasaan
ingin tahu kanak-kanak melalui soalan-soalan yang telah dirancangkan ; dan (iv)
pengajaran harus berpandu kepada lunas-lunas kanak-kanak mempelajari bahasa
ibunda mereka.
Kebaikan
Kaedah Terus
Kaedah terus sesuai untuk mempelajari bahasa
kerana mempunyai persamaan dengan cara kanak-kanak menguasai bahasa ibunda
mereka dan tidak menggunakan terjemahan. Pengajaran secara terus membantu
memudahkan pencapaian murid-murid dan mereka dapat mengaplikasikan bahasa itu
secara aktif seterusnya membolehkan mereka bertutur dengan cepat, lancar dan
fasih.
Kelemahan kaedah Terus
Kaedah terus adalah lebih kompleks berbanding
kaedah lain dalam menyampaikan makna perkataan terutama sekali perkataan-perkataan yang abstrak. Oleh yang
demikian, kaedah ini mengambil masa yang lama dan memerlukan guru terlatih khas
dalam menyampaikannya. Selain itu, kelemahan kaedah ini meliputi kemungkinan
berlakunya penerimaan mesej yang kurang tepat dan ini menyebabkan kurang
penerimaan daripada murid-murid lantas menimbulkan kekeliruan sepanjang
perlaksanaan P&P.
Bahan-bahan yang digunakan dalam kaedah terus
adalah berbentuk bahan-bahan yang boleh dihafaz dan perbualan yang telah
ditetapkan. Justeru, kemungkinan bahan-bahan yang digunakan tidak pratikal
untuk perkembangan kebiasaan yang sistematik. Kaedah ini juga memberi manfaat
atau faedah kepada murid-murid yang cerdik namun tidak bagi murid-murid yang
lemah.
Teknik dan Penyampaian Kaedah Terus
Proses pertama dimulakan dengan menghubungkan
murid-murid terus kepada bahasa yang hendak mereka pelajari. Mereka akan
diperkenalkan dengan sistem bunyi bahasa itu. Disini, sebutan penutur jati
dijadikan model dan pertuturannya diikuti dan ditiru oleh murid-murid.
Misalnya, murid Melayu akan bertutur dalam Bahasa Melayu kepada murid bukan
Melayu supaya mereka dapat memahami serta mempelajari istilah serta
perbendaharaan kata yang betul.
Seterusnya, segala makna perkataan yang
kurang difahami oleh murid akan diperjelaskan oleh guru dengan cara (i)
mengaitkan perkataan atau ayat dengan benda yang sebenar ; (ii) mengaitkan
perkataan-perkataan atau ayat-ayat dengan gambar , rajah-rajah, lukisan dan
sebagainya ; (iii) menggunakan perkataan-perkataan seperti atau yang berlawanan
; (iv) dengan menggunakan aksi atau lakonan (khusus pada kata kerja); (v)
dengan cara memberikan huraian atau bercerita ; dan (vi) dengan menjelaskannya
dalam ayat-ayat dan sebagainya.
Proses berikut adalah pelajaran tatabahasa
diajar secara induktif. Pola-pola ayat yang hendak diajar dilatihtubi dahulu
sehingga murid-murid dapat menguasainya. Kemudian, bahan-bahan bacaan yang
digunakan merupakan bahan-bahan yang berkaitan dengan latihan lisan yang ingin
dilaksanakan.
Pengaplikasian Kaedah Terus dalam
Penyediaan Rancangan Pengajaran
Berdasarkan Rancangan Pengajaran Harian
Bahasa Melayu yang dibina, kaedah terus merupakan kaedah pengajaran yang
dipilih dalam aktiviti ini. Seperti sedia maklum kaedah terus membantu
penguasaan keempat-empat kemahiran bahasa murid-murid serta disampaikan melalui
empat asas iaitu
(i) perhubungan secara
langsung antara perkataan dengan benda atau ayat dengan fikiran atau
sebaliknya;
(ii) pengajaran harus dikaitkan dengan pengalaman-pengalaman yang
telah sedia ada;
(iii) harus timbulkan perasaan ingin tahu kanak-kanak melalui
soalan-soalan yang telah dirancangkan ; dan
(iv) pengajaran harus berpandu
kepada lunas-lunas kanak-kanak mempelajari bahasa ibunda mereka.
Menerusi langkah 1, kaedah terus
diaplikasikan yang mana dalam langkah ini guru berbual dan bersoal jawab dengan
murid mengenai ‘ Suasana Kampung’ .Kemudian, murid diberi peluang menceritakan
pengalaman mereka berada di kampung. Antara contoh soalan yang diajukan
meliputi :
·
Apa
yang anda dapat lihat ketika berada di kampung?
·
Apakah
perasaan anda ketika pulang kekampung?
Berdasarkan
soalan yang diajukan, murid-murid akan menjawab berdasarkan pengalaman mereka.
Oleh yang demikian kaedah terus lebih praktikal untuk digunakan dalam aktiviti
ini.
Dalam langkah dua turut menggunakan kaedah terus yang mana murid diminta membaca
teks tentang suasana kampung. Setelah selesai membaca, murid yang memegang
gambar atau ayat yang diberi akan kehadapan dan menampal kertas yang telah
disediakan. Disini, pemegang gambar perlu bijak menyuaipadankan gambar yang
dipegang mengikut kesesuaian ayat yang didengar. Berdasarkan aktiviti ini
jelas, murid berhubungan secara langsung antara perkataan dengan benda atau
ayat dengan fikiran atau sebaliknya. Disamping, mewujudkan perasaan ingin tahu
kanak-kanak melalui soalan-soalan yang telah dirancangkan.
No comments:
Post a Comment