Guru besar
merupakan orang yang terutama di peringkat sekolah untuk menyokong dan
memastikan kejayaan pelaksanaan teras yang berkaitan di peringkat sekolah.
Kualiti kepimpinan yang tinggi adalah sangat diperlukan untuk mengurus dan
mentadbir sekolah bagi melahirkan generasi berkualiti. Guru besar haruslah
berpandangan jauh, proaktif dan berani melakukan perubahan demi kepentingan dan
masa depan pelajar mengikut perkembangan dan kesesuaian zaman, dan seterusnya
membimbing dan berusaha untuk melonjakkan pencapaianan sekolahnya ke peringkat
yang lebih cemerlang. Dalam kajian yang dijalankan oleh Fiedler, beliau
merumuskan keberkesanan kepemimpinan tertakluk kepada kesepadanan di antara dua
variable iaitu gaya kepimpinan dan tahap sokongan persekitaran. Tingkahlaku
pemimpin mungkin digerakkan oleh tugasan ataupun perhubungan antara manusia dan
diperjelaskan dalam tiga dimensi kritikal iaitu,hubungan pemimpin-ahli,
struktur tugasan, dan kedudukan kuasa.
Selain itu,
guru besar perlu menjaga hubungan pemimpin-ahli yang baik bagi memperolehi
kerjasama yang erat daripada guru-guru dan seluruh warga sekolah. Apabila
hubungan guru besar dan guru berada dalam keadaan baik, guru akan berasa lebih
mudah untuk menjalankan tugas dan meningkatkan motivasi guru untuk mengajar
murid-murid. Guru juga akan berusaha untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang
kondusif di dalam kelas. Seterusnya, murid-murid juga akan berasa seronok untuk
belajar di dalam kelas yang kondusif bersama guru yang bersemangat dan
inovatif. Mengikut kajian Arfah (1994) ke atas 85 orang guru dan 5 orang guru
besar sekolah rendah di Kedah didapati faktor-faktor motivasi yang tinggi
dikalangan guru ialah kesefahaman dengan guru besar, sokongan dari guru besar,
persekitaran kerja yang sihat dan hubungan baik dengan rakan sekerja. Oleh itu,
hubungan interpersonal dengan guru besar dan rakan sejawat merupakan faktor
motivasi yang tinggi di kalangan para guru. Guru besar dan pengetua perlu sedar
bahawa merekalah yang menentukan budaya persekitaran dan kecemerlangan sekolah.
Jika seseorang pemimpin diterima ahli, pemimpin akan berasa dirinya dihormati
dan diinspirasikan untuk memimpin ahli ke tahap lebih berkesan.
Dalam penentuan keberkesanan dan kejayaan
sesebuah sekolah, kepimpinan guru besarlah yang selalu dijadikan fokus utama
oleh masyarakat. Kita tidak dapat melarikan diri daripada hakikat bahawa
ibubapa menaruhkan kepercayaan yang tinggi kepada sesebuah sekolah jika mereka
mempunyai kepercayaan yang tinggi pada kepimpinan guru besar. Selain itu, guru
besar juga perlu merancang dengan teliti struktur tugasan dalam organisasi di
sekolah. Selain daripada menjaga hubungan pemimpin-ahli yang baik, guru besar
juga perlu menumpukan kepada aspek-aspek berkaitan dengan struktur tugasan
seperti penyusunan serta pembahagian tugas, penekanan terhadap pencapaian
matlamat sekolah, menghayati dan mengamalkan peraturan-peraturan atau arahan
yang ditetapkan, penghasilan berkualiti dan budaya kerja cemerlang. Ini
bersesuaian dengan Hussien (1997) yang berpandangan untuk menjadi guru besar
yang mempunyai kepimpinan yang berkesan perlulah menyatakan matlamat sekolah
dengan jelas kepada semua guru, staf sokongan, ibu bapa, masyarakat serta
pelajar yang mempunyai kepentingan bersama. Sebagai pemimpin, guru besar perlu
memastikan segala pembahagian tugasan dilakukan secara adil dan saksama tanpa
ada rasa ketidakpuasan hati dari mana-mana pihak. Guru besar perlu memahami
masalah yang dihadapi oleh guru-guru mereka dan perlu memikirkan cara untuk
mengatasi masalah tersebut dengan berhemah.
Seterusnya
ialah kedudukan kuasa yang ada pada seorang guru besar atau pengetua. Seorang
guru besar mempunyai kuasa rasmi yang kuat untuk melantik, mendisiplin,
menukar, dan menentukan naik pangkat seseorang guru. Disini menunjukkan,
situasi menyokong proses kepimpinan. Kedudukan kuasa yang ada pada seseorang
guru besar telah membantunya untuk meneruskan proses kepimpinan di sesebuah
sekolah. Guru besar perlu bijak menggunakan kedudukan kuasa yang ada untuk
mengawal guru-guru dengan baik dan seterusnya mewujudkan situasi kepemimpinan
yang menyenangkan dalam organisasi di sekolah.
No comments:
Post a Comment