Senario
guru berpolitik bukanlah sesuatu yang baru atau luar biasa dalam sejarah
politik di Malaysia.Guru dan politik adalah dua perkara yang sering
diperkatakan sejak zaman sebelum merdeka lagi. Sebagai golongan cerdik pandai
pada zaman itu, mereka adalah barisan hadapan yang mempelopori bukan sahaja
membangkitkan gerakan politik nasionalisme tetapi juga menjadi pejuang kepada
isu-isu bahasa, budaya, ekonomi dan dasar pelajaran. Kelompok ini menjadi
kelompok terpenting dalam menentukan hala tuju sesebuah parti politik
dalam negara. Perubahan senario landskap
parti mulai berlaku apabila kebanyakan parti politik mula mengubah arah dengan
mengutamakan kemasukan golongan selain daripada guru seperti ahli korporat dan
profesional berdasarkan kekuatan dari segi wang ringgit yang dianggap sebagai
jaminan kepada kekuatan parti sekali gus menarik pengaruh parti. Lalu kelompok
guru dikesampingkan daripada arena politik dan hanya dibenarkan menjadi ahli
biasa parti sahaja walaupun mereka mempunyai kapasiti intelektual dan pengaruh
tulen terhadap masyarakat. Perkembangan yang semakin pesat dalam sektor
pendidikan telah menyebabakan kerajaan membuat keputusan untuk menyekat semua
kakitangan kumpulan A termasuk guru bergiat aktif dalam mana-mana parti
politik. Setelah 17 tahun kemudian,
mengikut pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 tahun 2010 bertarikh 30 julai 2010
dan berkuatkuasa 1 ogos 2010, kerajaan telah
bersetuju untuk membenarkan guru-guru berijazah DG41 hingga DG48 kembali
berpolitik. Bagi tujuan itu, kerajaan telah meminda peraturan 21 peraturan Awan
(kelakuan dan Tatatertib) 1993 yang sebelum ini hanya membenarkan pegawai dalam
kumpulan sokongan sahaja menyertai parti politik dengan kebenaran bertulis
Ketua Setiausaha Kementerian. Walau bagaimanapun, kebenaran ini tidak terbuka
kepada pegawai-pegawai gred berkenaan yang memegang jawatan pentadbiran di
mana-mana institusi pendidikan.
Keputusan membenarkan guru kembali
aktif berpolitik ini telah menimbulkan pelbagai pandangan serta reaksi baik
dari aspek postitif dan negatif daripada banyak pihak. Persoalan mulai timbul
apabila ada pihak yang mempertikaikan adakah kebenaran tersebut sejajar dengan
kepimpinan guru di sekolah.
Keterbukaan yang telah ditunjukkan
oleh pihak kerajaan dalam membenarkan guru-guru-guru siswazah di Malaysia
berpolitik dilihat sebagai satu lagi keterbukaan oleh pihak kerajaan dalam
membawa perubahan landskap politik di negara kita. Kebenaran ini merupakan satu
lagi bonus yang diberi kepada golongan pendidik untuk berkhidmat kepada rakyat
dan menyuarakan hasrat serta pandangan dalam saluran politik. Menurut presiden
Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat, Mohamed Arsad, pembabitan guru
siswazah dijangka mengubah senario politik negara kerana kalangan guru
merupakan kelompok manusia yang sentiasa berkhidmat dan menyumbang bakti secara
ikhlas dan terarah untuk tujuan kebaikan. Ia merupakan satu peluang terbaik
kepada kelompok ini untuk mengambil bahagian dan melontarkan idea bernas
sesuatu dasar kerajaan untuk kebaikan agama, rakyat dan negara. Seperti yang
diketahui, golongan guru adalah golongan yang paling hampir dengan masyarakat.
Mereka yang berjawatan guru dihormati dan dipnadang tinggi oleh masyarakat.
Sesuatu yang menarik adalah keupayaan mereka mempengaruhi masyarakat walaupun
mereka tidak berduit kencang. Kuasa rujuk yang dimiliki oleh mereka sukar
digugat oleh kelompok lain termasuk kelompok korporat. Semuanya kerana mereka
bergelar guru. Justeru peluang ini dilihat amat baik untuk mengumpul maklumat
dari peringkat akar umbi ke peringkat tertinggi dengan guru sebagai medium
saluran.
Kebenaran berpolitik yang diberi
kepada guru juga dapat memberikan impak positif dan mampu memberikan sumbangan
kepada pembangunanan masyarakat. Golongan guru adalah golongan yang dianggap
elit dan berpendidikan. Golongan guru diharapkan boleh memimpin dan pada masa
yang sama membentuk modal insan untuk melahirkan para cendekiawan sejajar
dengan kemahiran kepimpinan yang di miliki guru. Jika dahulu, peranan guru
memperjuangkan kemerdekaan tetapi kini guru perlu mengisi kemerdekaan dengan
membentuk modal insan. Atas dasar inilah, dapat dilihat kebenaran guru
berpolitk sejajar dengan kepimpinan di sekolah kerana terdapat ruang untuk para
guru menyumbang bakti selain menyambung kepercayaan kepada guru yang
ditunjukkan pada masa dahulu. Suara guru dalam iklim politik negara sangat
memberikan diperlukan kerana mereka sangat diterima oleh masyarakat dan langkah
itu sebenarnya memberkan kesan positif kepada negara selain bakal melahirkan
politik kepimpinan dan pemimpin yang berkaliber serta berintegriti dan disegani.
Dari segi sejarah juga turut membuktikan bahawa guru mempunyai daya
kepemimpinan dalam hiraki politik serta berperanan penting dalam menggerakkan
nasionalisme ketika itu. Daya kepimpinan intelektual yang dimiliki golongan
guru ini telah menjadi kekuatan yang didambakan parti politik untuk membawa
keseimbangan kepada corak kepimpinan parti yang selama ini mengamalkan corak
kuasa atau insitu semata-mata.
Namun, kerisauan dan dan kegusaran
timbul disebalik kebenaran berpolitik ini iaitu dikhuatiri golongan guru akan
lupa pada tanggungjawab sebenar mereka dalam profesion keguruan. Tanggungjawab
mengajar kepada murid-murid di sekolah
mereka akan diabaikan semata-mata menyibukkan diri dalam politik malahan akan
menarik murid-murid untuk menyokong ideologi kepartian yang dibawa oleh mereka
di sekolah. Kegusaran masyarakat yang sebenarnya adalah bimbang para guru akan
memanipulasikan tugas dan guru akan menghabiskan masa dengan berpolitik,
menggunakan ruang kelas sebagai medan menitipkan ideology politik, menggunakan
sekolah sebagai kebuk politik dan seumpamanya. Lantaran itu, dibimbangi
matlamat pembelajaran yang sepatutnya diterima oleh murid tidak kesampaian. Walhal,
bayangan negatif ini boleh diatasi. Insan guru pastinya adalah insane yang
dapat membezakan antara yang baik dengan yang buruk, yang hitam dan yang putih.
Apa yang pasti jika jumlah 140,000 guru diambil kira, sebenarnya hanya 20
peratus sahaja yang akan terlibat sebagai kelompok aktif politik manakala
selebihnya akan menjalani peranan sebagai seorang pendidik seperti biasa.
Justeru itu, kita perlu yakin akan
kemampuan dan keupayaan warga guru untuk bergerak aktif dalam politik.
Ada juga pihak yang berpendapat, guru
tidak sesuai dibenarkan berpolitik kerna ia dikhuatiri boleh memecahbelahkan
warga pendidik di sekolah. Sesetengah guru mungkin akan begitu taksub dengan
parti yang dianggotai dan disokongnya sehingga wujud sikap berpuak sekali gus
menjejaskan cara kerja dan keharmonian di tempat kerja dan lebih ditakuti akan
menjejaskan murid-murid yang menjadi klien kepada para guru. Dalam pemilihan
jawatan dalam organisasi di sekolah contohnya, dikhuatiri berlaku lobi melobi.
Yang mempunyai kelebihan tertentu pasti menggunakan jawatan politiknya untuk
menarik penyokong. Perkara sebegini adalah tidak sihat dan pastinya menimbulkan
kekecewaan kepada guru lain sehingga boleh menyebabkan bermasam muka. Ada pula,
guru mungkin menggunakan pengaruhnya dalam politik sehingga tidak mengendahkan
matlmat sekolah serta tidak menghormati golongan pentadbir di sekolah. Mereka
beranggapan sudah terlalu berkuasa dan berlesen besar sehingga sukar dikawal
oleh majikan. Dalam masalah ini, perlu lah diingat bahawa kebenaran guru
berpolitik ini adalah berlandaskan kepada peraturan-peraturan yang telah
digariskan dimana seorang guru itu perlu mematuhi garis panduan berpolitik yang
telah dikuatkuasakan dan perlu diambil tindakan sekiranya melakukan kesalahan
dan mengingkari perjanjian tentang tugas hakiki sebagai guru. Para guru juga
telah diberi peringatan bahawa haruslah bersikap profesional sekiranya ingin
terlibat aktif dalam politik iaitu dengan menumpukan kepada tugas hakiki iaitu
mendidik dan menjadikan politik sebagai tugas sampingan. Para guru juga
diingatkan untuk meninggalkan buku politik diluar pagar sekolah tatkala melangkah
ke kewasan sekolah. Sekolah adalah tempat untuk guru menjalankan tugas dan
amanah rakyat serta mestilah bersifat neutral untuk kepentingan nusa dan
bangsa.
Kesimpulannya, kebebaran berpolitik
dalam kalangan guru siswazah adalah sejajar dengan kepimpinan guru dan relevan
dijalankan sekiranya guru tersebut mampu bersikap profesional dan adil serta
turut diberikan sokongan secara positif daripada pihak kerajaan. platform politik
ini diharapkan dapat memberikan sesuatu yang bermakna kepada perkembangan dan
kemajuan pendidikan negara khususnya dan persada politik amnya untuk meramaikan
kelompok profesional ke arah menyediakan pendidikan yang lebih berkualiti demi
melahirkan modal insan yang memiliki akhlak terpuji. Mutakhir ini, masih ada
lagi warga pendidik yang menerima kesan daripada langkah berpolitik yang
diambil apabila ditukarkan ke sekolah lain terutamanya ke sekolah pedalaman
tanpa mengikut prosedur yang betul dan bukan atas keperluan perkhidmatan
sebaliknya kerana dendam dan tekanan politik akibat daripada tidak memihak
kepada parti politik yang sedang memerintah kerajaan. Justeru untuk
melestarikan dasar ini memerlukan jalinan kerjasama yang adil, saksama dan
samarata daripada pihak kerajaan dan guru itu sendiri. Semuanya harus lah
berbalik kepada tugas dan tanggungjawab hakiki seorang guru iaitu mendidik
murid untuk menjadi warga yang berjasa kepada agama, negara dan keluarga serta
pada masa yang sama menjadi pemimpin yang berkaliber, berintegriti, dihormati
dan disegani kepada masyarakat. Dalam hal ini, warga guru perlu akur dan faham
akan diri mereka yang sebenar iaitu sebagai penjawat awam. Para guru perlu
jelas dam faham peranan sebagi pendidik dan ahli politik. Maknanya di sini, sebaik
sahaja guru melangkah kaki ke dalam kawasan sekolah, maka buku politik perlulah
ditutup dan fokus kembali kepada pengajaran dan pembelajaran. Maknanya juga,
guru yang terbabit perlu mempunyai keupayaan menjalankan dua tugas dan tanggungjawab
dalam kerangka masa, tempat, dan matlamat, yang berbeza. Satu untuk mendidik
dan melahirkan generasi Malaysia yang berjaya dalam hidup dan kedua adalah
untuk berbakti kepada rakyat melalui mekanisme politik.
No comments:
Post a Comment