Friday, March 25, 2011

TOP SPORT – Knowledge and understanding of fitness and health

1. Pemanasan Badan (Warm- up)

Bolehkan kanak-kanak..........?

Menjalankan, mengenalpasti, dan menerangkan tujuan rangkaian latihan pemanasan badan?

Aktiviti-aktiviti

· Latihan pergerakan yang melibatkan pergerakan sendi secara terkawal. Contohnya, putaran bahu, memusingkan badan dan membengkok badan ke sisi.

· Aktiviti yang meningkatkan suhu badan dan kadar degupan jantung, sama seperti menukar gear kereta atau basikal.

· Regangan ( 6-10 saat) - Perkembangan yang bermula dari regangan seluruh badan kepada regangan untuk otot-otot di bahagian tertentu. Contohnya , betis dan paha.

Soalan ( pilih antara berikut) :

Q : Bagaimana anda rasa setelah pemanasan badan?

A : Hangat ( tidak tercungap-cungap) dan bersedia untuk beraksi ( tidak penat).

Q : Apakah tujuan pergerakan sendi-sendi dalam pemanasan badan?

A : Bagi menggalakkan pergerakan yang lebih lancar.

Q : Aktiviti pergerakan yang mana melibatkan sendi-sendi dalam tulang belakang anda?

A : Membengkokkan badan ke sisi, regangan abdomen atas, membaling bola ke atas dan ke bawah.

Q : Apakah aktiviti yang menggerakkan sendi lutut, bahu dan buku lali?

A : Mengangkat lutut, menggerakkan lengan dalam bulatan, jogging.

Q : apakah matlamat meningkatkan kadar degupan jantung dan kadar pernafasan semasa aktiviti pemanasan badan?

A : Untuk meningkatkan bekalan oksigen kepada sendi bagi penyediaan untuk aktiviti yang lebih lasak.

Q : Bilakah aktiviti regangan ‘warm-up’ patut dilakukan?

A : Di akhir aktiviti, semasa otot dalam keadaan panas.

Q : Di bahagian manakah anda merasa otot meregang?

A : kanak-kanak mengenalpasti lokasi sendi telah yang meregang.

2. KESAN SENAMAN TERHADAP DEGUPAN JANTUNG

Bolehkah kanak-kanak....?

mengenalpasti dan menerangkan perubahan kepada gedupan jantung mereka?

Menerangkan kebaikan senaman kepada jantung?

Aktiviti-aktiviti.

Murid-murid bermainan yang lasak. Contohnya kumpulan berantai, there and back

Murid-murid mengenalpasti degupan jantung sebelum dan semasa permainan melalui

· Merasa jantung mereka dengan sebelah tangan di tengah-tengah dada dan menerangkan perubahannya menggunakan carta kadar degupan jantung.

Atau,

· Mengira kadar denyutan nadi untuk tempoh sepuluh saat pada pergelangan tangan atau leher.

Soalan-soalan

Q : Apakah yang berlaku kepada jantung anda semasa anda bermain permainan?

A : Jantung berdegup kencang.

Q : Bagaimana anda boleh mengawasi kadar degupan jantung sebelum dan semasa bermain?

A : Murid-murid menunjukkan cara pengesanan dilakukan.

Q : Apakah yang kita perlukan untuk membina tenaga?

A : Makanan dan oksigen

Q : Bagaimana makanan dan oksigen sampai ke otot?

A : Melalui darah

Q : Apakah yang mengepam darah ke seluruh anggota badan?

A : Jantung

Q : Apakah yang berlaku kepada jantung semasa anda bermain permainan lasak?

A : Jantung berdegup kencang untuk menyalurkan bekalan makanan dan oksigen ke otot untuk membina tenaga.

Q : Apa terjadi kepada jantung sekiranya kita sentiasa aktif pada setiap hari?

A : Otot akan semakin kuat dan mampu melakukan lebih banyak kerja tanpa penat.

Q : Jantung adalah sejanis otot – apa akan terjadi kepada jantung jika kita bermain dengan kerap?

A : Jantung akan menjadi lebih kuat dan akan mampu untuk mengepam lebih banyak oksigen ke seluruh badan pada setiap degupan.

3. KESAN SENAMAN TERHADAP PERNAFASAN

Bolehkah kanak-kanak....?

menerangkan mengapa kadar pernafasan meningkat semasa menjalankan senaman?

Aktiviti-aktiviti

Murid-murid bermain permainan lasak seperti chain gang, dan there and back.

Murid-murid mengawasi pernafasan sebelum dan semasa permainan melalui ;

· Meletakkan sebelah tangan di atas perut dan sebelah lagi di dada dan merasa pergerakan turun dan naik dada.

Murid-murid menerangkan kadar pernafasan mereka menggunakan carta pernafasan

Atau

· Menggunakan teknik yang sama, mengira bilangan pernafasan selama 20 saat ( naik dan turun dada = satu nafas)

Soalan-soalan

Q : Apakah akan terjadi kepada pernafasan anda bila kita bermain permainan?

A : Kadar penafasan meningkat dan semakin dalam.

Q : Bagaimana anda mengawal pernafasan anda?

A : Murid-murid menunjukkan cara yang harus dilakukan.

Q : Apakah yang digunakan oleh otot semasa bermain permainan?

A : Tenaga.

Q : Apakah yang diperlukan untuk membina tenaga?

A : Makanan dan oksigen.

Q : Bagaimana kita mendapat oksigen dalam badan kita?

A : melalui pernafasan.

Q : Apakah akan terjadi kepada kadar pernafasan anda apabila anda bermain permainan lasak?

A : Pernafasan menjadi lebih kencang dan dalam untuk membantu otot yang berkerja supaya mendapat bekalan oksigen untuk membina tenaga yang diperlukan.

4. KESAN SENAMAN TERHADAP SUHU BADAN DAN PENAMPILAN

Bolehkah kanak-kanak....?

Menerangkan perubahan terhadap suhu badan dan penampilan semasa sesi senaman?

Aktiviti-aktiviti

Murid-murid bermain permainan lasak seperti chain gang, dan there and back.

Murid-murid mengawasi pernafasan sebelum dan semasa permainan melalui ;

· Meletakkan tangan mereka di atas dahi

Atau

· Meletakkan kepingan thermometer di atas dahi

Atau

· Meminta rakan untuk memerhatikan wajah mereka

Soalan-soalan

Q : Apa akan terjadi pada suhu badan dan penampilan anda semasa sedang bermain permainan?
A : Suhu badan meningkat, kulit menjadi lembab dan pipi sesetengan murid akan kemerahan.

Q : Bagaimana anda dapat mengawasi tekanan suhu dan penampilan anda?

A : Murid menunjukkan cara yang harus dilakukan.

Q : Semasa bermain permainan, otot mengeluarkan tenaga sebagai haba. Bagaimana haba dibebaskan daripada badan?

A : melalui kulit.

Q : Mengapa kulit menjadi basah dan lembab?

A : Ia salah satu cara untuk badan mengawal suhu.

Q : Mengapa pipi sesetengah murid menjadi kemerahan?

A : Pembuluh darah di pipi menjadi besar dan lebih hampir pada permukaan kulit untuk membebaskan haba.

5. MENGAWAL INTENSITI PERMAINAN

Bolehkan kanak-kanak......?

Mengawal intensity pelbagai permainan dan menerangkan kepentingan dan kebaikan permainan untuk kesihatan?

Aktiviti-aktiviti

· Pelajar akan menjalani pelbagai aktiviti permainan atau peraturan permainan yang berbeza. Dimana sebahagiannya memerlukan tenaga yang lebih tinggi.

· Pelajar menggunakan skala rasa permainan untuk mengetahui entensiti permainan.

· Pelajar memerhati penyertaan kendiri dalam aktiviti fizikal selama beberapa minggu.

Soalan-soalan

Q : Mengapa jantung berdegup kencang dalam sesetengah permainan atau aktiviti?

A : Sesetengah aktiviti adalah lebih lasak dan memerlukan tenaga yang lebih berbanding yang lain.

Q : Aktiviti/permainan apakah yang memerlukan lebih tenaga? Mengapa anda berfikiran sedemikian.

A :Kanak-kanak akan mendapati, aktiviti seperti berlari, melompat dan dodging dalam jangka masa tertentu memerlukan lebih banyak tenaga. Rasa permainan adalah berbeza mengikut individu dan tahap kemahiran murid-murid.

Untuk mendapat kesihatan yang baik, murid-murid dinasihati melakukan aktiviti fizikal sekurang-kurangnya satu jam sehari.

Q : bagaimana hendak mencapai sasaran tersebut melalui aktiviti permainan?

A : permainan yang bertenaga dan menyeronokkan akan menarik perhatian murid-murid dan mengekalkanpengkibatan selama yang mungkin.

6. KEBAIKAN PERMAINAN KEPADA KESIHATAN

Bolehkah kanak-kanak...?

Menerangkan kebaikan permainan kepada kesihatan?

Aktiviti-aktiviti

Murid melibatkan diri dalam pelbagai jenis permainan ;

· Permainan berkumpulan contohnya menjaring, berlari dan ulang-alik

· Permainan individu contohnya membaling sasaran

Murid-murid memerhati cara permainan dijalankan dan perasaan yang dilalui melalui ;

· Perbincangan berdasarkan soalan di bawah

· Pemerhatian berdasarkan riak wajah orang lain

Soalan-soalan

Q : Mengapa orang bermain permainan?

A : Untuk bersama rakan-rakan, bersaing, mencabar diri sendiri dan mendapat keseronokan.

Q : Apakah perasaan yang dapat kamu perhatikan melalui riak wajah orang lain?

A : Teruja, memberi tumpuan, gembira, keseronokkan

Q : Bagaimana perasaan/mood ini membantu kepada kesihatan individu?

A : Kesihatan diri juga melibatkan kesihatan dalaman. Kesihatan diri melibatkan cara untuk mendapat ketenangan, berseronik dan selesa dengan keadaan mereka sendiri. Sesetengah orang mendapat kebaikan tersebut melalui permainan.

7. AKTIF DALAM KEGIATAN LUAR SEKOLAH

Bolehkah kanak-kanak.....?

Mencari peluang untuk menyertai permainan di dalam dan di luar sekolah?

Ativiti-aktiviti

Murid-murid terlibat dalam perlbagai jenis permainan.

Guru berbincang dengan murid-murid tentang ketetapan masa dan tempat yang sesuai untuk bermain permainan di sekolah atau kelompok masyarakat.

Murid-murid membina sebuah papan kenyataan “let’s get active” untuk berkongsi maklumat mengenai sukan, dan latihan aktiviti yang boleh diikuti di dalam dan di luar sekolah.

Soalan-soalan

Q : Permainan manakah yang boleh dijalankan pada masa lapang, waktu tengahhari atau di rumah?

Q : Siapakah yang menjadi ahli kelab permainan di dalam atau di luar sekolah?

Q : Bagaimanakah dan mengapakah anda menyertai kelab tersebut?
Q : Apakah matlamat kelab tersebut?

Q: Bagaimanakah kamu pergi ke kelab tersebut?

Q : Berapakan kos yang diperlukan?

Q : Apakah yang anda sukai mengenai kelab tersebut?

Q : Bagaimanakah orang lai n dapat menyertai kelab tersebut?

8. PENYEJUKAN BADAN ( COOL-DOWN )

Bolehkah kanak-kanak...?

Menjalankan, mengenalpasti, dan menerangkan matlamat latihan penyejukan badan?

Aktiviti – aktiviti

· Menjalankan aktiviti deyutan nadi yang perlahan dan membantu jantung dan paru-pari ke keadaan normal.

Contoh, menangkap dan menjaring

· Regangan – peningkatan dari satu atau dua regangan seluruh badan kepada dua atau tiga regangan pada otot di bahagian yang tertentu contohnya pada betis dan peha

Soalan-soalan

Q : Bagaimana anda rasa selepas aktiviti penyejukan badan?

A : OK. Kembali seperti sediakala ( tidak berasa lelah dan tercungap)

Q : Apa terjadi kepada jantung dan kadar pernafasan anda semasa aktiviti penyejukan badan?

A : Ia pulih secara perlahan-lahan.

Q : Aktiviti manakah yang sesuai untuk penyejukan badan?

A : Contohnya melantunkan bola perlahan-lahan, berlari anak, berjalan perlahan dan regangan.

Q : Apakah tujuan aktiviti regangan penyejukan badan?

A : Untuk mengelakkan otot menjadi kejang.

Q Bilakah sepatutnya regangan dijalankan?

A : Regangan harus dijalankan apabila otot dalam keadaan bersedia dan panas.

Q : Di bahagian manakah dapat anda rasakan apabila otot meregang?

A : Kanak-kanak daoat mengenalpasti di mana otot yang meregang.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment