RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MATAPELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 1
Mata pelajaran : Pendidikan Jasmani Tarikh : 23 September 2010
Tunjang : kecergasan Masa : 8.15 – 8.45 pagi (30 minit)
Tajuk : Daya Tahan Kardiovaskular Tahun : 1 Arif
Sub Tajuk : Kecergasan Berasaskan Kesihatan Bil Murid : 24 orang
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat :
Psikomotor : Melakukan 2 daripada 3 aktiviti kecergasan berkaitan dengan daya tahan Kardiovaskular dengan cara yang betul.
Kognitif : Menyatakan 2 anggota yang terlibat semasa melakukan aktiviti kecergasan daya tahan kardiovaskular.
Afektif : Memupuk keyakinan diri, bekerjasama, bersemangat
Pengalaman Lepas : Murid telah mengetahui teknik berlari dan melompat dalam aktiviti pergerakan asas
KBKK : murid dapat menilai keupayaan jantung selepas melakukan aktiviti ketangkasan.
Penerapan nilai : Jujur, tolong menolong, bekerjasama dan bertanggungjawab
Penggabungjalinan : murid dapat mempelajari kemahiran berlari dan melompat serta meningkatkan ingatan matematik.
Alatan : Skital, wisel, gelung rotan, baton, radio, jam
Pedagogi : Masteri
Bahagian | Aktiviti | Butir Mengajar/ Fokus Pengajaran | Organisasi | Catatan/ Alatan | ||||
Permulaan (5 minit) | 1.1 Lari bebas seperti kapal terbang. | - Tangan didepakan pada paras bahu - Berlari seperti kapal terbang. | - Dalam kawasan 30 x 30 meter - Jarak ruang diri (bebas) | Alatan : Speaker | ||||
1.2 Melakukan regangan | - Melakukan aktiviti regangan badan dari bahagian kepala ke kaki dengan iringan muzik. | - murid berada dalam kawasan - murid mengambil jarak ruang diri. | | |||||
1.3 Pembahagian kumpulan. | - Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan iaitu A,B,C,D. | | | |||||
Perkembangan (14 minit) | Langkah 1 ( 7 minit) - Lari ulang alik 5 Meter (individu). | - Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan iaitu A, B,C,D. - Murid yang pertama akan melakukan lari ulang alik dan balik sebanyak 2 set. - Kemudian diikuti oleh murid yang kedua dan seterusnya sehingga habis. | Kemahiran mendengar dan metakognitif Alatan : skital. | |||||
Langkah 2 (7 minit) - Lari dan lompat dalam gelung rotan | - Murid berada dalam kumpulan masing-masing. - Murid pertama akan berlari dan melompat ke dalam gelung dengan menggunakan kedua-dua belah kaki, pusing mengelilingi skitel dan buat perlakuan yang sama sebanyak 2 kali. - Aktiviti dilakukan secara bergilir-gilir. | x x x x | Intrapersonal. Intrapersonal Alatan : skital, gelung rotan | |||||
| ||||||||
Kemuncak (8 minit ) | Langkah 3 Permainan Kecil - Lari berhalangan bawa baton. | - Murid berada di dalam kumpulan masing-masing. - Murid pertama akan berlari dari garisan permulaan sambil membawa baton melalui halangan-halangan. | x x x x | Alatan : skital, gelung rotan | ||||
Penutup ( 3 minit) |
| - Soal –jawab : Apakah kesan daripada aktiviti kecergasan daya tahan kardiovaskular yang dijalankan tadi? - Bermula dari bahagian bawah kaki ke bahagian kepala. . | | |
No comments:
Post a Comment