>> PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
By Hassan Mohd Ghazali
Pengenalan Rubrik Rubrik adalah alat penilaian
untuk penilaian subjektif. Ini adalah satu set kriteria dan standard yang
berkaitan dengan tujuan pembelajaran yang digunakan untuk menilai prestasi
pelajar pada kertas, projek, esei, dan tugas yang lain.
Rubrik membolehkan anda
penilaian standard sesuai dengan kriteria tertentu, membuat penilaian lebih
sederhana dan lebih telus. rubrik ini merupakan usaha untuk menggambarkan
kriteria penilaian yang konsisten untuk grading.
Oleh sebab, kriteria umum,
rubrik membolehkan guru dan pelajar sama-sama untuk menilai kriteria, yang
boleh rumit dan subjektif. Rubrik juga menyediakan asas untuk penilaian diri,
refleksi, dan peer review. Hal ini bertujuan untuk penilaian yang tepat dan
adil, mendorong pengertian dan menunjukkan cara untuk meneruskan dengan belajar
seterusnya /mengajar. Integrasi prestasi dan maklum balas yang disebut
"penilaian berlangsung." Semakin, jurulatih yang mengandalkan rubrik
untuk menilai prestasi murid cenderung untuk berkongsi rubrik dengan pelajar
pada saat tugas dibuat. Flash Pamela menyatakan bahawa "Apabila pelajar
tahu tentang grading kriteria dari awal, mereka dapat lebih terlibat dalam
proses kerja menuju maju."
Selain membantu pelajar memahami bagaimana
tugas tersebut berkaitan dengan isi kursus, sebuah shared-rubrik dapat
meningkatkan kuasa pelajar dalam kelas, melalui transparansi. Selain itu,
rubrik mengurangkan jumlah guru menghabiskan masa penilaian pekerjaan. Rubrik
umumnya dianggap dapat mempromosikan penilaian lebih konsisten dan
mengembangkan kemahiran penilaian diri pada pelajar apabila mereka memantau
prestasi mereka relatif terhadap rubrik.
Namun, rubrik ini bukan tanpa kritik
mereka yang bimbang bahawa rubrik tidak pernah dapat benar-benar menangkap
kompleksitas pekerjaan bertulis. Jika rubrik harus kepada, mereka harus
menangkap semua tujuan yang sebenarnya dari sebuah tugas.
Ciri-ciri umum
berikut rubrik dapat dibezakan,
menurut Bernie Dodge dan Nancy Pickett : Tumpuan
pada pengukuran tujuan lain (prestasi, perilaku, atau kualiti) Menggunakan
rentang untuk menilai prestasi Mengandungi ciri-ciri prestasi tertentu ditetapkan
dalam tahap yang menunjukkan sejauh mana standard telah dipenuhi.
Rubrik
Scoring merangkumi satu atau lebih dimensi yang prestasi undian, definisi dan
contoh-contoh yang menggambarkan sifat (s) telah diukur dan skala rating untuk
setiap dimensi. Dimensi umumnya disebut sebagai kriteria, skala penilaian
sebagai peringkat, dan definisi sebagai deskriptor.
Herman, Aschbacher, dan
Winters membezakan unsur-unsur berikut dari sebuah rubrik skor : Satu atau lebih
ciri-ciri atau dimensi yang bertugas sebagai asas untuk mengadar respon pelajar
Definisi dan contoh-contoh untuk memperjelas makna dari setiap sifat atau
dimensi Skala nilai yang masing-masing untuk mengadar dimensi .
Standard
keunggulan untuk tahap prestasi yang ditetapkan disertai dengan model atau
contoh-contoh dari tiap level Sejak 1980-an, banyak rubrik disajikan dalam
format grafik, biasanya tempat.Pengajian keberkesanan rubrik sekarang
mempertimbangkan kecekapan dari grid di atas, katakanlah, senarai berasaskan
teks kriteria
No comments:
Post a Comment