By Hassan Mohd Ghazali
Model ASSURE dikenali sebagai media bagi
pembangunan instruktur; pilih dan melaksanakan media berdasarkan aktiviti
pembelajaran. Ini dibuktikan melalui isu-isu instruktur yang boleh digunakan
sebagai bahan media, contohnya keperluan penilaian, analisis tugasan, dan
penilaian dalam pembelajaran telah pun diputuskan. Model ini jelas menunjukkan
sebuah bentuk linear, maklumat keluar-masuk, dengan keputusan yang utama
berdasarkan keputusan dalam menjayakan langkah-langkah tersebut seperti
berikut:
1. Karekteristik utama bagi penerima ilmu dan
pesaing yg spesifik diperlukan bagi beberapa jenis individu, seperti pengetahuan,
kemahiran dan kelakuan.
2. Menyatakan objektif pembelajaran dalam
bentuk yang membolehkan pelajar tahu atau mampu untuk melakukannya sebagai
keputusan dalam instruktur.
3. Hubungkan pelajar dan objektif dengan
memilih bahan yang benar-benar wujud, baik-pulih bahan dalam beberapa keadaan
atau mencipta bahan baru.
4. Rancang bagaimana bahan tersebut akan
digunakan, mengumpulkan maklumat /bahan yang perlu bersama dan menggunakan
maklumat/bahan tersebut mengikut perancangan yang diatur.
5. Gunakan pelbagai aktiviti dan masa bagi
latihan yang mencukupi serta menguatkan prestasi.
6.Spesifikkan penilaian dalam aspek
pencapaian pelajar, penilaian bagi bahan-bahan media dan bahan dan penilaian
keseluruhan proses instruktur iaitu sebelum, semasa dan selepas instruktur.
No comments:
Post a Comment