MINGGU
3
TOPIK 7 :
Penyelidikan Tindakan : Kaedah
Pengumpulan Data
·
Pemerhatian
: Pemerhati, Peserta dan pemerhati, peserta
·
Data
berbentuk dokumen
·
Temubual
: temubual berstruktur , semi struktur dan tidak berstruktur
KULIAH
Penyelidikan Tindakan : Kaedah pengumpulan
data melalui :
·
Pemerhatian
: Pemerhati, Peserta dan pemerhati, peserta
·
Data
berbentuk dokumen
·
Temubual
: temubual berstruktur , semi struktur dan tidak berstruktur
TUTORIAL
Dalam kumpulan, bincangkan dan
rancangkan bagaimana anda akan :
a) Memerhati satu sesi pengajaran dan
pembelajaran mata pelajaran
b) Mengumpul maklumat dokumen yang ada
di sekolah yang dapat membantu anda memahami sesi pemerhatian itu
c) Menebual murid untuk mendapatkan
maklumbalas tentang kelakuan pengajaran dan pembelajaran itu
ISL
Persediaan Tutorial :
Mencari maklumat tentang pelbagai
kaedah pengumpulan data seperti pemerhatian, dokumen, temubual, soal selidik,
dan seterusnya
Rumuskan semua isi kandungan kuliah
dan bahan rujukan kepada peta konsep / pengurusan grafik dan simpan dalam
portfolio
TUTORIAL
Proses pengajaran dan pembelajaran
merupakan elemen penting dalam memastikan para pelajar dapat mengikuti isi
kandungan subjek yang disampaikan. Dalam merancang aktiviti mengajar yang
berkesan dan bermakna kepada para pelajar pula, pendidik haruslah memikirkan
terlebih dahulu tentang kaedah dan teknik yang akan digunakan. Pemilihan
strategi secara bijaksana mampu menjamin kelicinan serta keberkesanan
penyampaian sesuatu subjek atau modul.
Pencerapan kelas diertikan sebagai
melihat dan memerhati secara teliti terhadap perkara yang dilihat ( Dr. Ibrahim
Bafadal, 1992). Pencerapan kelas adalah teknik yang digunakan oleh supervisor
terhadap proses pengajaran dan pembelajaran yang sedang berlangsung.
Tujuannya adalah untuk memperoleh
maklumat data seobjektif mungkin mengenai aspek-aspek dalam situasi pengajaran
dan pembelajaran, dan masalah-masalah yang dihadapi guru dalam usaha
memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran.
Keberkesanan matapelajaran ini
bergantung sama ada ia mencapai objektif pembelajaran atau tidak. Kebolehgunaan
pula merujuk kepada keselesaan pembelajaran dan keselesaan penggunaannya.
Secara umum. Aspek-aspek yang
diamati dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah
1. Usaha-usaha dan aktiviti
guru-pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran
2. Cara penggunaan alat bantu
mengajar
3. Reaksi pelajar dalam proses
pengajaran dan pembelajaran
4. Keadaan alat bantu mengajar yang
digunakan
Dalam pelaksanaan pemerhatian
kelas, ianya melalui beberapa tahap peringkat, iaitu,
1. Persiapan pencerapan kelas
2. Pelaksanaan pencerapan kelas
3. Penutupan pelaksanaan pencerapan
kelas
4. Penilaian hasil pencerapan
5. Tindakan lanjut
Penilaian pakar akan melibatkan
penilaian ke atas kandungan mata pelajaran, rekabentuk pengajarandan
pembelajaran serta kebolehlaksanaan sistem sekarang. Jadi, penilaian pakar
melibatkan guru matapelajaran atau pakar mata pelajaran dan pakar
pengaturcaraan. Pakar-pakar ini meramalkan masalahyang dihadapi oleh
pelajar berdasarkan sistem P&P yang diamalkan sekarang. Hasil dari
temubual yangdijalankan direkodkan pada senarai semak yang
disediakan. Item-item senarai semak adalah berbezaantara setiap pakar.
Item senarai semak guru mata
pelajaran adalah seperti berikut :-
i. kaedah pengajaran dan pembelajaran pada masa sekarang.
ii. bahan bantu mengajar yang digunakan.
iii. tugasan yang diberikan kepada pelajar.
iv. penilaian kefahaman dan kemahiran pelajar.
v. pemantauan projek pelajar.
vi. kesesuaian isi
pelajaran dengan peruntukan masa belajar pada masa sekarang.
vii. motivasi di kalangan pelajar berkenaan.
PENCERAPAN KUANTITATIF, KUALITATIF
DAN ANALISA DATA
Menurut Glickman (1998) terdapat
dua cara pencerapan iaitu kuantitatif dan kualitatif. Pencerapan kuantitatif
adalah kaedah mengukur perilaku , gelagat dan objek dalam kelas. Kategori
klasifikasi perlu dikenal pasti terlebih dahulu dan boleh dianalisis
berdasarkan statistik yang dikumpul.
PENCERAPAN KUANTITATIF
Instrumen-instrumen kuantitatif
terdiri daripada,
Categorical Frequency Instrument
Categorical Frequency Instrument
adalah satu kaedah yang digunakan untuk mengenal pasti perilaku dan gelagat
yang boleh dikira. Keadaan yang berlaku dalam kelas boleh dikira dari pelbagai
aspek dan keadaan. Sebagai contoh, perilaku guru dalam kelas boleh dibahagikan
kepada lisan dan bukan lisan. Perilaku lisan boleh dipecahkan kepada maklumat
yang diberikan oleh guru, pertanyaan guru, jawapan, pujian dan arahan yang
diberi.
Di samping itu, ianya juga boleh
mengukur kekerapan pertanyaan guru berdasarkan beberapa tahap jenis soalan.
Soalan boleh dipecahkan kepada tujuh kategori sebagaimana Taksonomi Bloom.
Supervisor boleh mengira jumlah dan peratus soalan mengikut jenis-jenis soalan
dikategorikan.
Perilaku setiap pelajar dalam kelas
juga boleh diukur. Dalam sesi pengajaran dan pembelajaran selama 40 minit, 8
sela perilaku pelajar boleh dilihat. Gelagat setiap pelajar dilihat setiap 5
minit berdasarkan sela yang telah ditetapkan. Dengan kaedah ini, supervisor
boleh melihat secara spesifik setiap perilaku task (pelajar) yang ada dalam
satu kelas.
Performance Indicator Instruments
Performance indicator instruments
merekod sama ada tindakan yang tersenarai dalam borang pencerapan direkod
ataupun tidak. Dalam borang pencerapan juga terdapat ruangan not applicable
(NA). Terdapat juga ruangan catatan/komen yang membolehkan penyelia mencatat
perkara-perkara penting.
Visual Diagraming
Visual diagraming adalah satu
kaedah lain yang boleh digunakan untuk menggambarkan apa yang berlaku di dalam
kelas. Videotaping adalah salah satu cara yang digunakan untuk menunjukkan apa
sebenarnya yang telah berlaku dalam satu kelas.
Cara lain seperti interaksi lisan
antara guru dengan pelajar serta bagaimana guru menggunakan ruang kelas dalam
sesi pengajaran dan pembelajaran mereka. Supervisor akan melakarkan interaksi
berkenaan dan boleh melihatnya dan menganalisis kejadian yang berlaku.
ISL
Persediaan Tutorial :
No comments:
Post a Comment