Monday, April 25, 2011

CETAKAN


Pengenalan

Cetakan merupakan kesan daripada gubahan yang dihasilkan oleh pelukis pada permukaan blok atau plat. Untuk menghasilkan cetakan, biasanya permukaan blok diukir atau diguris sehingga imej terbentuk pada blok atau plat tersebut sebelum dapat dipindahkan ke atas kertas, kain atau bahan lain. Blok yang sama dapat menghasilkan beberapa keping karya yang serupa. Cetakan yang berulang kali ini disebut edisi/ siri. Cetakan juga merupakan proses menghasilkan karya atau imej yang sama berulang kali. Dalam aktiviti ini, semua karya cetakan dalam sesuatu edisi dianggap karya asli.

Sejarah cetakan ialah apabila cetakan blok kayu buatan tangan muncul pada abad ke 7 Masihi di China. Seterusnya industri cetakan mono bok kayu buatan tangan muncul dan berkembang di negara barat menjelang abad ke 14 Masihi. Ketika itu, kemahiran mencetak digunakan untuk mencetak bahan keagamaan, hiasan ilustrasi buku, poster untuk komunikasi, propaganda, dan bahan pendidikan. Penggunaan warna dalam cetakan diperkenalkan pada pertengahan abad ke 15. Sejarah cetakan di Malaysia dibawa masuk dari Singapura pada tahun 1940 an melalui Nanyang Akademi. Rakyat Malaysia yang belajar di Institut Seni di Singapura telah mempelopori teknik seni cetakan dan memperluaskannya. Menjelang tahun 1960 an, teknik cetakan telah dimasukkan ke dalam sukatan pelajaran seni lukis secara rasmi di institusi perguruan seperti Institut Perguruan Ilmu Khas. Di Malaysia, cetakan kayu digunakan untuk mencetak kain sarung sebelum kaedah lilin dari Jawa diperkenalkan. Seni cetakan di Malaysia telah muncul sebagai satu cabang seni halus yang unik.

Media

Pembuat cetakan berkarya menggunakan berbagai jenis media, termasuklah dakwat berasaskan air, cat air, dakwat berasaskan minyak, pastel minyak, dan pigmen padat yang larut dalam air seperti crayon Caran D'Ache. Karya seni cetak dilakarkan di atas permukaan yang disebut dengan plat. Teknik dengan menggunakan kaedah digital menjadi semakin popular saat ini. Permukaan atau hamparan yang digunakan dalam menciptakan karya cetakan meliputi papan kayu, plat logam, lembaran kaca akrilik, lembaran linoleum atau batu litografi. Teknik lain yang disebut dengan serigrafi atau cetak saring (screen-printing) menggunakan lembaran kain berpori yang direntangkan pada sebuah kerangka, disebut dengan screen. Cetakan kecil juga boleh dihasilkan dengan menggunakan permukaan kentang atau ketela.

Warna

Pembuat karya grafis memberi warna pada cetakan mereka dengan menggunakan banyak cara. Seringkali pewarnaannya -- dalam etsa, cetak saring, cukil kayu serta linocut -- diterapkan dengan menggunakan plat, papan atau screen yang terpisah atau dengan menggunakan pendekatan reduksionis. Dalam teknik pewarnaan multi-plat, terdapat sejumlah plat, screen atau papan, yang masing-masing menghasilkan warna yang berbeza. Tiap plat, screen atau papan yang terpisah akan diberi tinta dengan warna berbeza kemudian diterapkan pada tahap tertentu untuk menghasilkan keseluruhan gambar.biasanya hampir 3 hingga 4 plat digunakan, tapi adakalanya seorang seniman grafis menggunakan sampai tujuh plat. Tiap penerapan warna akan berinteraksi dengan warna lain yang telah diterapkan pada kertas, jadi sebelum menerapkan warna, pemisahan antara warna perlulah difikirkan dahulu.Biasanya warna yang paling terang diterapkan lebih dulu kemudian ke warna yang lebih gelap.

Pendekatan reduksionis untuk menghasilkan warna dimulai dengan papan kayu atau lino yang kosong atau dengan goresan sederhana. Kemudian seniman mencukilnya lebih lanjut, memberi warna lain dan mencetaknya lagi. Bahagian lino atau kayu yang dicukil akan mengekspos (tidak menimpa) warna yang telah tercetak sebelumnya.

Pada teknik grafis seperti chine-collé atau monotype, pegrafis kadang-kadang hanya mengecat warna seperti pelukis kemudian dicetak.

Konsep warna subtraktif yang juga digunakan dalam cetak offset atau cetak digital, di dalam software vektorial atau bitmap ditampilkan dalam CMYK atau ruang warna lain

Jenis cetakan

Jenis cetakan klasik merangkumi :

a) cetakan timbul ( relief )

b) cetakan benam ( intaglio )

c) cetakan datar ( planography/litography )

d) cetakan stensil/ saring sutera ( seriography )

Perbandingan seni lukisan antara Tamadun

bil

perbandingan

Tamadun

Tamadun india

Tamadun china

Tamadun Barat

1.

sejarah

lukisan dihasilkan untuk golongan pemerintah dan pembesar. Lukisan miniatur paling sering dilakukan. Lukisan menggambarkan keperibadian pelukisa dan apa yang tergambar di fikiran.

lukisan dihasilkan untuk tujuan keagamaan berdasarkan beberapa prinsip dan proses alam semesta. Corak lukisan lebih kepada gambar pemandangan seperti gunung-ganang, batu-batuan dan salji.

mulai membuat gambar pada dinding-dinding gua untuk mencitrakan bagian-bahagian penting dari kehidupan mereka

2.

aliran

perkembangan lukisan mengikut empayar pemerintahan.

aliran lukisan seperti lukisan Mughal, dan Lukisan Pahari, lukisan Rajpur.

daripada fahaman Daoisme dengan melakukan seni melalui proses alam semesta. Dikembangkan oleh orang Buddha. Pelukis terkenal muncul dalam Dinasti Han.

aliran lukisan dalam tiga zaman terdiri daripada aliran surealisme, kubisme, realisme, naturalisme dan favisme

3.

motif dan subjek

motif lukisan berdasarkan situasi sekeliling. Biasanya seperti burung, pokok,haiwan, dan potret pembesar, serta apa sahaja yang terlintas di fikiran

elemen-elemen yang dilukis untuk mewakili alam semesta seperti gunung tinggi yang dipenuhi pokok-pokok , bukit-bukit dan air terjun, pokok-pokok kecil yang rimbun ,air sungai dan tasik

- motif asal biasanya banyak berkaitan dengan figure manusia dan berkaitan dengan pengaruh keagamaan.

- amat mengagunggkan manusia dalam seni.

5.

penggunaan alatan

- masyarakat awal lebih selesa menggunakan mata pena dan pen daripada buluh.

- lukisan dilakar dengan menggunakan batu atau kapur terlebih dahulu.

- penggunaan berus, diperbuat daripada bulu ekor tupai.

lukisan menggunakan berus sepenuhnya. Berus buluh dicelup kedalam dakwat cina yang cair untuk melukis.

- penggunaan alat agak meluas.

- merangkumi semua alatan dalam media kering seperti pen, krayon, arang, dan pensel.

5.

media

lukisan dilukis atas kertas dan biasanya menggunakan kedua-dua belah kertas kerana kekurangan kertas.

Lukisan dilukis pada kain sutera, tembikar dan sampang

lukisan dibuat di atas kertas atau kanvas. Selain pada dinding dan lantai gereja sebagai mural.

6.

makna lukisan

makna dan ekspresi lukisan tidak ditonjolkan melalui ekspresi pada wajah subjek. Tapi penceritaan adalah melalui pergerakan dan aksi subjek dalam lukisan.

penelitian dilakukan dalam lukisan. Setiap maksud digambarkan dengan jelas melalui lukisan yang dilukis.

- lukisan juga berkaitan dengan cerita-cerita metos atau tentang dewa-dewa.

lukisan berbeza mengikut aliran. Ianya bersifat luahan dan ekspresi diri. Maksud adalah bergantung kepada pentafsir untuk menilai.

7.

perkembangan

lukisan pada awalnya, hanya untuk golongan pembesar.

pelukis dijemput untuk melukis potre pembesar.

kemudian berkembang bila muncul sekolah-sekolah yang mengajar lukisan.

Seni lukis yang mula-mula sekali dihasilkan adalah dari orang-orang Buddha yang kemudian berkembang ke arah keduniaan.

pada permulaannya, lukisan berkisar tentang peradaban. Cara komunikasi menggunakan lukisan menggalakkan perkembangan. Lukisan termasuk dalam zaman klasik, zaman pertengahan dan zaman Renaissance.

Lukisan Tamadun China



Fahaman Daoisme mempunyai pengaruh kuat terhadap bentuk-bentuk seni Cina terutama seni catan dan kaligrafi dan ia menentukan sifat-sifat yang dianggap penting dalam kesenian tersebut.Ini jelas kerana seorang seniman Cina bertujuan menyelaraskan kegiatan penghasilan sesebuah hasil seni catan dengan prinsip-prinsip atau proses alam semesta.

Menurut fahaman ini, manusia boleh melakukan perbuatan dan kegiatan yang bersifat semulajadi dan spontan melalui proses pelukisan gambar kerana ianya satu cara bagi mengharmonikan diri dengan proses alam semesta.

Dalam catan lanskap Cina tradisional, elemen-elemen yang dilukis untuk mewakili alam semesta seperti gunung tinggi yang dipenuhi pokok-pokok , bukit-bukit dan air terjun, pokok-pokok kecil yang rimbun ,air sungai dan tasik dan lain-lain lagi.

Manusia boleh timbul dalam catan lanskap tersebut tetapi merupakan bentuk-bentuk yang kecil kerana menurut Daoisme, manusia cuma sebagai elemen yang kecil dalam dunia alam semesta yang amat luas dan besar ini.

Manakala kemahiran-kemahiran yang digunakan dalam tulisan kaligrafi atau huruf Cina, diaplikasikan oleh seniman-seniman Cina kepada penghasilan gerakan -gerakan berus yang terdapat dalam kaligrafi atau huruf Cina yang terdapat dalam sebuah lukisan ( catan) yang berjaya.

Kebolehan untuk menghasilkan imej-imej yang mempunyai ” imbangan, gerakan dan bentuk-bentuk yang betul” boleh diperolehi melalui latihan-latihan kaligrafi atau tulisan huruf Cina.

Lukisan dilukis pada kain sutera, tembikar dan sampang. Ia biasanya terdiri daripada potret manusia, gambar-gambar yang berlatarbelakangkan cerita-cerita metos dan peristiwa-peristiwa yang benar-benar berlaku. Seni lukis yang mula-mula sekali dihasilkan adalah dari orang-orang Buddha yang kemudian berkembang ke arah keduniaan. Pada zaman Dinasti Tang muncul pelukis teragung iaitu Wu Tao Yuan yang juga merupakan seorang sami Buddha. Dengan beberapa garis, dia telah dapat meletakkan satu lukisan yang bermutu tinggi di kanvas lukisannya. Seni lukis mencapai kemajuan sebenar pada zaman Sung. Dua orang pelukis terkenal zaman ini ialah Kuo His dan Mi Fei. Pada zaman Dinasti Han, banyak lukisan potret dihasilkan. Tembok dihiasi dengan catan fresco menggambarkan tokoh terkemuka seperti ahli falsafah, raja-raja, negarawan. Kedatangan agama Buddha memberi motif baru dalam seni lukis. Corak lukisan lebih kepada gambar pemandangan seperti sungai, gunung ganang. Batu-batu dan salji.